Studio Moesstraat | cursusaanbod

Hier vind je een overzicht van de cursussen die op dit moment, of met zekere regelmaat worden aangeboden in Studio Moesstraat en informatie over de docenten. Wil je meer weten over de cursus of wil je je opgeven, neem dan contact op met de betreffende docent.

Dansdagen DiaDans | Anneke Wittermans
Dans, pilates, yoga | Lianne Schuitema
K-Yoga | Karin van der Woord
Marabou Yoga | Marjolein Hensens
Mindfulness oefenochtenden | Tini Snijders
Mindful ontdekken | Jantje Dobma en Marrit Jansma
Saswitha Yoga | Sonja Werkman
Stemwerk | Betty Post
YogaLOS | Lisa Schuur


Dansdagen DiaDans | Anneke Wittermans

Diadans is actieve bezinning

Lekker in je vel zitten, ontdekken dat jij met het lichaam nieuwe bewegingsruimte kan vinden. Bewegingen verfijnen je en geven zin en betekenis aan je bestaan.
Magie van het lichaam, een kleine verandering in de motoriek, vernieuw je ruimte en je mogelijkheden.

Diadans is niet perse uit je bol gaan, niet uitleven maar juist je inleven, verbinden, verdiepen. Dansen om te verfijnen of verstillen. Pak aan,  bundel je kracht, sta met beide benen op de grond. Kom in actie, dans en laad je energie op. Gun je zelf die rijkdom, kom dansen!

Dansdagen in Groningen
Ieder jaar starten in oktober in Studio Moesstraat met zes x dans op de eerste maandag van de maand. Voor actuele data en tijden zie Programma op deze website.
Voor meer informatie: 0578 – 610161; mobiel inspreken: 06 - 150 817 19
Voor aanmelding: diadans@planet.nl 

Anneke Wittermans
Sinds 1981 doceert Anneke dans. Geïnspireerd, enthousiast en bezield gaat zij te werk en dat is aanstekelijk.
De specialiteit van Anneke is inhoud geven aan bewegingen. Zij benadert het lichaam als een fijnbesnaard instrument. Met respect nodigt zij een ieder uit, om echt tot dansen te komen. De aanwijzingen die zij aanreikt over de dans zijn fijn om te krijgen en werken door in de persoonsvorming. Zij coacht begeleiders, dansers
(o.a Uzumé), musici en vormgevers, in groepsverband en op individuele basis.

Voor meer informatie over het aanbod van Anneke: diadans.nl of beweegreden.org
terug naar boven >

Dans, pilates, yoga | Lianne Schuitema
Mijn aanbod in Studio Moesstraat is gericht op het versterken van de spieren, vergroten van de lichamelijke flexibiliteit en creativiteit, en creëren van lichaamsbewustzijn en ontspanning. De lessen zijn gebaseerd op (STOTT) pilates, ballet, (moderne) dans en mindful movements. Daarnaast komen elementen uit (yin) yoga en zelfmassage (zoals foamrollen) aan bod. Van alles om lichamelijk (en mentaal!) sterker te worden, lekker in je vel te zitten en je energie te laten stromen!

De volgende lessen worden aangeboden:

  • Strength & Length: in deze les worden oefeningen gedaan op basis van pilates, ballet en yoga. De focus ligt op het versterken en versoepelen van het lichaam, het vergroten van het lichaamsbewustzijn en het verbeteren van de lichaamshouding. Laat je meevoeren door de muziek en de flow van de les!
  • Stretch & Relax: in deze les rekken, strekken en rollen we ‘de avond uit'. De focus ligt op het ontspannen, losmaken en tot rust brengen van het lichaam (en daarmee ook het brein) en op het stimuleren van het bindweefsel. Houdingen uit de (yin) yoga komen voorbij, evenals foamrollers, massageballen en elementen van dans. Ontspan, en slaap als een roosje.
  • Move & Dance (coming soon!): in deze les staan (moderne) dans, (contact)improvisatie en mindful movements centraal. De focus ligt voornamelijk op het ontdekken van jouw bewegingsmogelijkheden en lichamelijke creativiteit, maar meer nog op gewoon ‘lekker bewegen' en dansen. In deze les is meer vrijheid in bewegen. Stap uit je comfort-zone en laat je verrassen door je eigen en andermans beweeg- (en dus dans)mogelijkheden!

Voor aanmelding en actuele data en tijden ga naar www.lianneschuitema.nl.

Elke les heeft een andere focus, maar over het algemeen staan de volgende elementen centraal:

• het verbeteren van de lichaamshouding;
• het versterken van de spieren (met name van de ‘core');
• het vergroten van de lichamelijke flexibiliteit;
• het creëren van lichaamsbewustzijn;
• het vergroten van de lichamelijke creativiteit;
• het leren aanspannen én ontspannen van de spieren;
• het verlichten van lichamelijke klachten en stress;
• bewustzijn van de ademhaling;
• het (weer) laten stromen van de lichaamsenergie.

De lessen zijn zeer geschikt voor iedereen die gewoon lekker en verantwoord wil bewegen. Om de les te kunnen volgen is dus geen specifieke (dans-)ervaring vereist. Het enige wat je nodig hebt is comfortabel zittende kleding én de motivatie om je lichaam de aandacht te geven die het nodig heeft!

Over mij
Als klein meisje stond ik voor het eerst in de balletles, trots als ik was op mijn eerste roze balletpakje! Vanaf toen ben ik blijven dansen. Klassiek ballet en moderne dans zijn altijd de basis geweest, maar in mijn studententijd waren er ook uitstapjes naar andere dansstijlen en bewegingsvormen waaronder pilates en yoga. Na het afstuderen (in de psychologie) begon ik met Cubaanse salsa en een paar jaar later met Braziliaanse zouk. Ook volgde ik in die tijd een opleiding tot pilatesdocent, begon ik met het geven van pilateslessen en specialiseerde ik me verder in yoga en dans. In 2017 begon ik met het geven van danslessen bij RNL Zouk
(www.rnlzouk.nl).

In mijn lessen leg ik de focus op het overdragen van kennis en inspiratie vanuit mijn dans-, pilates- en yoga-achtergrond en geef ik je graag het vertrouwen om te geloven in je eigen bewegingsmogelijkheden. Maar vooral wil ik je het gevoel laten ervaren dat beweging, dans en ontspanning je geven!

Voor meer informatie over mij en mijn lessen ga naar www.lianneschuitema.nl, mail naar info@lianneschuitema.nl of bel naar 06-272 193 09.
terug naar boven >

K-Yoga | Karin van der Woord

Hallo allemaal!

Een aantal jaren geleden is yoga op mijn pad gekomen en de yoga heeft mij tot op vandaag nog altijd weten te raken en inspireren. Ik heb mezelf op een andere manier leren kennen. Ik voel me krachtiger, flexibeler en ik heb meer rust in mijn hoofd en in mijn leven gekregen. Dit gun ik natuurlijk iedereen daarom geef ik graag de yoga door aan jullie zoals ik het zelf heb mogen leren.

Wat kun je in mijn lessen verwachten?
Ik geef hatha yoga. De focus ligt hierbij op de beheersing van de geest en het lichaam tijdens de oefeningen. Het is een intensieve en uitdagende les waarbij je wat langer in de houdingen blijft staan. Verder ligt elke les de focus weer op een ander deel van je lichaam. Benen, heupen, schouders, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Je hoeft geen ervaren yogi te zijn om deel te nemen aan mijn lessen, beginners zijn ook van harte welkom.
Ben je nieuwsgierig geworden en lijkt het je wat om een les te proberen? Kom gerust bij me langs en dan zie ik je graag binnenkort op de mat.
Je kunt bij mij een tien-rittenkaart kopen voor € 100,00 of een vijf-rittenkaart voor € 60,00.

Voor meer info of opgave kun je een mailtje sturen naar: info@k-yoga.nl of bellen naar 06 517 545 48. Je kunt ook kijken op mijn website k-yoga.wixsite.com/k-yoga.

Namasté,
Karin
terug naar boven >

Marabou Yoga | Marjolein Hensens
Spelenderwijs yoga beoefenen
Marabou is een eigenwijze grote vogel die leeft in Afrika, en die stevig op de grond kan staan. Het doel van kinderyoga is om kinderen spelenderwijs te leren wat de kracht is van je lichaam en je geest.
Hoe dan? Door oefeningen te doen in balans, coördinatie, concentratie, kracht, souplesse en mindfulness. Maar ook in de kracht van de verbeelding, je inleven in een verhaal of positieve affirmaties, krachtzinnen om het
bewustzijn en zelfvertrouwen te doen vergroten.

Waarom? Omdat we leven in een snelle, steeds drukker wordende maatschappij vol ‘prikkels', waarin we veel eisen van onszelf en soms ook (onbewust) van onze kinderen. Onze kinderen weten niet beter dan dat er dag & nacht ‘vermaak' is door de digitalisering en dat je te allen tijde ‘bereikbaar' moet of kunt zijn. Kinderen kunnen door het beoefenen van yoga leren omgaan met de ‘prikkels' van buiten af. Yoga kan een verrijking zijn voor de ontwikkeling van het kind en ik wil ze graag een stevige basis meegeven, net als een Marabou.

Ouder-kindyoga vanaf 3 tot 6 jaar
Als ouder/verzorger is het geven van individuele aandacht het beste cadeau dat je je kind kunt geven. Samen aan de hand van een verhaal (prentenboek) of thema neem ik jullie spelenderwijs mee op yoga avontuur. Van Ruspje-nooit-genoeg tot de Gorgels en van Piraten tot het Wilde Westen, van alles komt voorbij.

Kinderyoga vanaf 6 tot 9 jaar & Tieneryoga vanaf 10 tot 13 jaar
In mijn lessen wil ik uitdragen dat je goed bent zoals je bent, dat je mag zijn wie je bent en dat je mag ontspannen. De lessen zijn gericht op het soepel en sterk maken van je lichaam en geest en hebben een speels karakter. In de houdingen wordt er geoefend met de ademhaling, coördinatie, stabiliteit, evenwicht en concentratie. Bij tieneryoga wordt er meer rekening gehouden met de veranderingen in je lichaam en je zogenoemde “puberbrein”. Misschien heb je soms periodes dat je niet lekker in je vel zit of heb je moeite met slapen, of misschien sluimeren er andere klachten. Je leert technieken om jezelf prettig en ontspannen te voelen.

Over de docent
“Yoga leert je surfen op de golven van het leven”
Deze quote uit Flow Magazine vertelt precies  wat yoga mij heeft gebracht. Het is voor mij een manier om tot mezelf te komen. Mijn naam is Marjolein Hensens (1980) en ik woon met mijn man en twee dochters in Groningen. Ik volgde mijn yoga opleiding bij Purekinderyoga (Rineke Vierhoven) in Groningen. Hier heb ik geleerd om op een speelse en verantwoordelijke manier (hatha) yoga te beoefenen, vanuit de beleving van het kind.

Voor meer informatie: www.marabouyoga.nl of mail info@marabouyoga.nl
Ik hoop jou en/of je kind te ontmoeten in mijn les!

Zonnegroet, Marjolein
terug naar boven >

Mindfulness oefenochtenden | Tini Snijders
Heb je ooit een aandachttraining of iets vergelijkbaars gedaan en vind je het lastig om in je eentje regelmatig te oefenen? Wees welkom op één of meerdere oefenbijeenkomsten om weer inspiratie op te doen en de draad weer op te pakken. Tijdens deze ochtenden worden oefeningen uit de Mindfulness training herhaald en nieuwe oefeningen aangeboden.

Trainer
Ik ben Tini Snijders (1956) en heb 38 jaar ervaring  als hulpverlener (systeemtherapeut/ maatschappelijk werker). Ik heb zowel met individuen, stellen en gezinnen als groepen gewerkt. Vanaf mijn studietijd spreken niet-verbale, lichaams- en  ervaringsgerichte manieren van werken mij al aan. Ik heb dan ook de mogelijkheid om daar in mijn toenmalige werk iets mee te doen met beide handen aangegrepen. Ik heb tien jaar trainingen gegeven bij Lentis en ben gecertificeerd door het Instituut voor Mindfulness (IVM) in 2010.

Voor actuele data: ga naar Programma op deze website.
Voor opgave: bel 050 312 46 63 of mail naar t.snijders1@home.nl
terug naar boven >



Mindful ontdekken | Jantje Dobma en Marrit Jansma
8-weekse mindfulness training (MBCT)
Heb je het idee dat je leven onbewust aan je voorbij gaat? Loop je vast in piekergedachten of heb je veel apen en beren op de weg? Mis je een gerichte focus in concentratie of in keuzes die je maakt? Geeft je lichaam een duidelijke grens aan door spanning of klachten? Of wil je ‘gewoon' meer genieten, van je werk, je gezin, jezelf(!)? Dan is de mindfulness training misschien wel iets voor jou!

Hoe?
Samen gaan we oefenen met aandacht; gericht op het lichaam, de adem, bewegen met aandacht. Zo trainen we het bewuste deel van ons brein dat invloed heeft op het meer onbewuste deel, waar onze oude ingesleten (overlevings)patronen verankerd liggen. Doordat je meer bewust wordt, zul je meer dingen herkennen en creëer je ruimte om anders naar situaties te kijken en er anders mee om te gaan. Er ontstaat keuzevrijheid. Bewust handelen in tegenstelling tot het automatisch reageren vanuit oude (ooit zeer functionele) patronen die nu niet meer zo helpend zijn.

Wat levert het op?
Acceptatie, mildheid, beter kunnen loslaten, een grotere focus, meer genieten, meer (zelf)vertrouwen, minder piekeren, meer ontspanning en energie om met zowel de leuke als de onoverkomelijk minder leuke dingen in je leven om te gaan, zijn kwaliteiten die je je eigen zal maken.

Voordeel van een groepstraining
Het samen oefenen en delen van ervaringen met andere deelnemers en ervaren trainers, werkt versterkend op het trainingseffect. Na de wekelijkse bijeenkomsten krijg je oefeningen mee om thuis mee aan de slag te gaan. Het kan best intensief voelen, maar als je je 8 weken aan deze training en oefeningen wijdt, zul je merken dat dit een blijvend effect heeft op je leven. Zie het als een waardevolle investering in jezelf!

De trainers
Jantje Dobma en Marrit Jansma zullen samen de 8-weekse MBCT mindfulness training verzorgen. Samen hebben wij een aantal jaren geleden de opleiding tot mindfulness trainer gedaan. Wij hebben als beoefenaar en trainer mogen ondervinden dat mindfulness je kijk op de wereld blijvend kan veranderen. Dit heeft onszelf en vele mensen om ons heen veel opgeleverd en wij delen dit graag met nog meer mensen.

Voor actuele data: ga naar Programma op deze website.

Heb jij interesse of wil je meer informatie? Kijk op www.gewoonnu.nl/wat/mindful-ontdekken
Of stuur ons een bericht! info@gewoonnu.nl / 06 - 209 407 40 (Jantje) / 06 - 542 238 68 (Marrit)
terug naar boven >


Saswitha Yoga | Sonja Werkman
Saswitha Yoga is de vorm van yoga die gericht is op het doen van fysieke oefeningen (āsana), gecombineerd met ademoefeningen (prānāyāma), als voorbereiding op meditatie. De les bestaat uit circa 10 tot 12 rustige yogaoefeningen. De klassieke Hatha Yoga āsanas voeren we eerst dynamisch uit, als voorbereiding op de statische houding. De adem is de dragende kracht in elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling.

Alle bewegingsmogelijkheden van wervelkolom en gewrichten komen aan bod. In elke oefening zoeken we naar het juiste evenwicht tussen ontspanning en kracht. De oefeningen variëren van subtiel tot uitdagend en kunnen aangepast worden aan ieders mogelijkheden. Tussendoor zijn er navoelmomenten, stiltemomenten en ontspanningsoefeningen, waardoor een complete ervaring ontstaat. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf. Je wordt je bewust van wie je werkelijk bent.

Sonja Werkman
Toen ik zo'n 15 jaar geleden met yoga begon, kon ik niet vermoeden dat het zo'n diepgaande invloed op mijn leven zou hebben. Ook voor mij gold dat een fikse burn out op mijn 35e de beruchte 'wake-up-call' was om mijn leven eens op een heel andere manier onder de loep te nemen.

Ik heb ervaren dat het beoefenen van yoga een helende reis is naar vrijheid, met de adem en het lichaam als gids. Onverwerkte en niet geuite emoties zetten zich vast in de cellen van ons lichaam en als we daar niets mee doen, zullen ze hoe dan ook om aandacht vragen. Dit kan zijn in de vorm van bijvoorbeeld een terugkerende blessure, rugklachten, spijsverteringsproblemen, depressie, of een algeheel gevoel van onveiligheid. Yoga gaat over het bevrijden van datgene wat ons niet meer dient, zodat we kunnen gaan leven in vrijheid in plaats van te overleven. Die vrijheid heb ik in mezelf gevonden.

In mijn lessen speelt de adem een belangrijke rol. Een āsana is gewoon een āsana. Met de adem komt die pas tot leven. De perfecte āsana is dan ook niet de vorm, maar wat deze je vertelt en je laat ervaren. Dat is voor mij yoga. Het Sanskriet woord Satya betekent dan ook ‘dat wat is’. En zo benader ik yoga in de lessen die ik geef. Mijn leven is gewijd aan yoga en ik deel van harte de ervaringen en inzichten die voortkomen uit mijn eigen intensieve beoefening. Voor mij is dat de enige manier om de essentie van yoga over te brengen.

Ik heb gedurende 6 jaar de liefdevolle lessen Universele Yoga bij Maria Hartog mogen ontvangen en deze basis heeft mij als docent mede gevormd. In 2008 ben ik begonnen met de Saswitha Opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte en heb mijn docentenbevoegdheid daar behaald. Maar nog steeds ben ik daar regelmatig te vinden voor bijscholingen en verdiepingsjaren, zoals recentelijk voor een module ademtherapie en een specialisatiejaar Chakra Psychologie.

Wil je meer informatie en/of je aanmelden voor de cursus of een proefles? Ga dan naar www.satyayoga.nl of bel met 06 -196 505 35. Je bent van harte welkom!
terug naar boven >


Stemwerk | Betty Post
De Praktijk voor Spreek & Stemwerk richt zich op adem, stem, spreken en (stem) expressie. Particulieren, professionals en organisaties kunnen hier terecht voor zowel therapie, training als coaching. Daarnaast worden activiteiten aangeboden rondom de methodiek Stemwerk en stemexpressie. 

In Studio Moesstraat worden de groepsactiviteiten aangeboden en op dinsdagmiddag kunt u er terecht voor individuele sessies op het gebied van stemcoaching, training en logopedie. Kijk hier voor meer informatie: www.rondomstem.nl.

Workshop Stemexpressie: Vrijuit Klinken!
In deze workshop kun je via vrije stemexpressie, lichaamswerk en beweging stap voor stap vrijuit leren stemgeven. We werken met de bijzondere methodiek Stemwerk van J.R Toussant en Roy Hart. Gevoel en expressie worden op een speelse wijze in beweging gebracht en worden hoorbaar in je eigen stemgeluid. Vervolgens improviseren we hiermee voor jezelf en in verbinding met anderen. Dit geeft vrijheid, plezier en brengt je dicht bij jezelf. 

Basiscursus Stemwerk
In deze intensieve cursus van drie vrijdagavonden en een zondagmiddag breng je je stem en jezelf in beweging aan de hand van de methodiek Stemwerk van J.R. Toussaint. In deze methodiek wordt een combinatie gemaakt van vrije stemexpressie, lichaamswerk, beweging en de zeggingskracht van de stem. Je leert de stem als onderdeel van je hele klankkast en van jou als persoon ervaren. Je ontdekt wat je allemaal kunt met stem en klank voor jezelf maar ook in samenspel met anderen. 

Er is geen ervaring nodig in het werken met de stem. Er wordt gewerkt in een ontspannen sfeer waarin niets moet en waarin je jezelf kan zijn. 

Betty Post
Ik ben eigenaresse van de praktijk voor Spreek & Stemwerk in Groningen en werk ruim twintig jaar als stemcoach/trainer, logopedist. 
In mijn werk combineer ik (emotioneel) lichaamswerk, beweging, vrije expressie en de zeggingskracht van de stem. Ik vind het belangrijk om mensen te laten ervaren dat de stem en je wijze van spreken en communiceren een onderdeel is van je hele persoonlijkheid. De eigenheid en authenticiteit daarin staat voor mij altijd voorop. 

Voor actuele informatie over de basiscursus en de workshops zie Programma op deze website. Voor direct contact: 050 – 577 68 55 of 06 – 254 484 33.
terug naar boven >


YogaLOS | Lisa Schuur
Yoga met een fysiotherapeutische insteek  

Door yoga leer je je lijf kennen en neemt je lichaamsbewustzijn toe. Dit zul je ook merken in je dagelijkse leven: je houding verbetert, je beweegt soepeler, je bent bewuster en veerkrachtiger.

Tegenwoordig zijn we vaak ver verwijderd van een normaal functionerend lichaam. We vragen steeds minder van ons lichaam door onze kantoorbanen, laptops, iPads, smartphones, een lekkere luie bank en wc-potten (ja ja, vroeger hurkte men gewoon, wat veel beter is voor je lijf dan lui op de plee zitten).

De gevolgen hiervan zie ik maar al te vaak in de praktijk als fysiotherapeut. Onze dagen bestaan dus vaak voor een heel groot deel uit zitten, heel veel zitten. Ons lichaam wordt hierdoor steeds minder belastbaar. Gaan we naast onze 40-urige zitweek ineens een kast verslepen, dan levert dit vaak meteen problemen op, terwijl een sterk en gezond lichaam dit gewoon aan zou moeten kunnen.

De lessen bij yogaLOS zijn dynamisch en uitdagend en daardoor ook ontspannend voor de geest! Tijdens de yogales is er een balans tussen inspannen en ontspannen, kracht en flexibiliteit. Na alle dynamiek wordt de les altijd afgesloten met een eindontspanning en/of meditatie.

Yoga is het verbeteren van de belastbaarheid van je lichaam en je geest, zodat je mentaal en fysiek meer aankunt. Mentaal word je sterker, stabieler en bewuster. Lichamelijk word je sterker en soepeler. Je brengt je lichaam als het ware terug naar de fabrieksinstellingen. Oftewel, je wordt los en je laat los.

Lisa Schuur
Fysiotherapeut & Yogadocent

Tijdens mijn eerste echte yogaretraite in Thailand in 2006 werd mijn passie voor yoga geboren. Sindsdien volgden er lessen en retraites in binnen- en buitenland. Toen ik een jaar of vijf was zat ik al op kinderyoga, en ook toen vond ik het al leuk, hoewel ik natuurlijk nog niet heel bewust bezig was. Wel waren de fysieke houdingen (asana’s) toen nog een stuk makkelijker! Zo deed ik de Boog (dhanurasana) zonder enige moeite.

Als volwassene gaat het allemaal een stuk lastiger, helemaal wanneer je jaren niks aan het fysieke onderhoud van je lichaam hebt gedaan. Zo was ik als tiener en begin twintiger niet altijd even gedisciplineerd op het ‘yoga-pad’. Maar tegenwoordig heb ik tot mijn eigen verbazing echt discipline en ben ik zeer regelmatig en trouw bezig met yoga. Het voelt goed, zowel fysiek als mentaal, en ik zou niet meer zonder kunnen.

Inmiddels heb ik meer verdieping gezocht in een Yoga Teacher Training op Bali (RYT-200) en ben ik een geregistreerde yoga docent bij de Yoga Alliance. In 2017 hoop ik de 3-jarige yogaopleiding te voltooien die ik volg bij Ron van der Post. In de yoga ben je nooit uitgeleerd, het blijft altijd enorm interessant en er is altijd meer verdieping mogelijk. Daarom zal ik steeds workshops, retraites en lessen blijven volgen.

Naast yogadocent ben ik fysiotherapeut in de stad Groningen (fysiotherapie de Haddinge) en in mijn eigen, kleinschalige praktijk in Heiligerlee (Fysio LOS).

Aanmelden?
Bel dan naar 06 - 519 661 26 of mail naar info@yogalos.nl

Voor meer informatie zie ook de website yogalos.nl
terug naar boven >